Allochtone ouders geven aan vaak geen idee te hebben van wat
hun kinderen uitspoken op internet. Ze vragen zich af welke regels ze kunnen
stellen en hoe ze kunnen volgen wat hun kinderen doen en bekijken op internet.
Ook maken ze zich zorgen over de gevolgen van internet en vooral social media
(overigens is dit ook het geval bij autochtone ouders) voor hun privacy en
sociale relaties. Dit blijkt uit de tussenevaluatie na een groot aantal
gesprekken die Mira Media en Pharos voerden met allochtone ouders over het
internetgebruik en –gedrag van hun kinderen. Het bijbehorende project heeft als
doel de digitale generatiekloof tussen allochtone kinderen en hun ouders te
verkleinen.
De huidige jeugd is hun ouders al ver voorbij gestreefd in
de kennis over computers en andere digitale poespas. Ouders van Nederlandse
komaf houden hun kinderen nog enigszins bij, maar allochtone ouders blijven ver
achter. Daarom is de stichting Mira Media een onderzoek gestart om te
achterhalen hoe groot de achterstand van ouders van allochtone afkomst is en
hoe zij bereikt kunnen worden.
Inmiddels zijn keukentafelgesprekken gevoerd met 73 ouders,
voornamelijk moeders. Van deze groep is een derde hoogopgeleid, een derde
middelbaar opgeleid en een derde laagopgeleid. De gespreksleiders spraken
zoveel mogelijk de taal van de geïnterviewde ouders. Uit deze gesprekken bleek
dat bijna alle ouders beschikken over een computer thuis en ze bezitten
allemaal een mobiele telefoon. Ook maakt een groot deel regelmatig gebruik van
het internet. Dit gebeurt onder andere om in contact te blijven met en op de
hoogte te blijven van het land van herkomst.
Marlon Vigelandzoon, project- en IT-manager bij Digital
Education Foundation in Rotterdam gaf een toelichting op de trainingen die hij
aan allochtone ouders over mediaopvoeding. Hij geeft aan dat de behoeftes van
allochtone en autochtone ouders erg dicht bij elkaar liggen. “Een wezenlijk
verschil is wel de aanpak van bereiken. Wij zijn in Nederland gewend om alles
schriftelijk te doen, via brieven. Een goede manier om in contact te komen met
allochtone ouders is via sleutelfiguren uit de gemeenschap.” Hier ligt dus nog
een sterk ontwikkelingspunt voor de toekomst.
De groep heeft inmiddels een LinkedIn-account opgericht waar
mediacoaches hun kennis kunnen delen.
Door: Suzan Nuijen
Door: Suzan Nuijen
Geen opmerkingen:
Een reactie posten