dinsdag 29 mei 2012

Allochtone ouders en de digitale generatiekloof


Allochtone ouders geven aan vaak geen idee te hebben van wat hun kinderen uitspoken op internet. Ze vragen zich af welke regels ze kunnen stellen en hoe ze kunnen volgen wat hun kinderen doen en bekijken op internet. Ook maken ze zich zorgen over de gevolgen van internet en vooral social media (overigens is dit ook het geval bij autochtone ouders) voor hun privacy en sociale relaties. Dit blijkt uit de tussenevaluatie na een groot aantal gesprekken die Mira Media en Pharos voerden met allochtone ouders over het internetgebruik en –gedrag van hun kinderen. Het bijbehorende project heeft als doel de digitale generatiekloof tussen allochtone kinderen en hun ouders te verkleinen.

De huidige jeugd is hun ouders al ver voorbij gestreefd in de kennis over computers en andere digitale poespas. Ouders van Nederlandse komaf houden hun kinderen nog enigszins bij, maar allochtone ouders blijven ver achter. Daarom is de stichting Mira Media een onderzoek gestart om te achterhalen hoe groot de achterstand van ouders van allochtone afkomst is en hoe zij bereikt kunnen worden.

Inmiddels zijn keukentafelgesprekken gevoerd met 73 ouders, voornamelijk moeders. Van deze groep is een derde hoogopgeleid, een derde middelbaar opgeleid en een derde laagopgeleid. De gespreksleiders spraken zoveel mogelijk de taal van de geïnterviewde ouders. Uit deze gesprekken bleek dat bijna alle ouders beschikken over een computer thuis en ze bezitten allemaal een mobiele telefoon. Ook maakt een groot deel regelmatig gebruik van het internet. Dit gebeurt onder andere om in contact te blijven met en op de hoogte te blijven van het land van herkomst.

Marlon Vigelandzoon, project- en IT-manager bij Digital Education Foundation in Rotterdam gaf een toelichting op de trainingen die hij aan allochtone ouders over mediaopvoeding. Hij geeft aan dat de behoeftes van allochtone en autochtone ouders erg dicht bij elkaar liggen. “Een wezenlijk verschil is wel de aanpak van bereiken. Wij zijn in Nederland gewend om alles schriftelijk te doen, via brieven. Een goede manier om in contact te komen met allochtone ouders is via sleutelfiguren uit de gemeenschap.” Hier ligt dus nog een sterk ontwikkelingspunt voor de toekomst.

De groep heeft inmiddels een LinkedIn-account opgericht waar mediacoaches hun kennis kunnen delen.

Door: Suzan Nuijen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten