dinsdag 29 mei 2012

Twitteren in de klas


Twitteren is een booming sociaal medium. In maximaal 140 tekens kan je je bericht delen met de wereld. Enkele van de grootste, meest opzienbarende gebeurtenissen van de laatste jaren werden als eerste de wereld in geholpen door Twitter. Zo bleven wij vorig jaar ook op de hoogte van de opstanden in Egypte met informatie van binnenuit. Leerlingen met een basisschoolleeftijd hebben over het algemeen nog geen wereldschokkende nieuwtjes die ze bekend kunnen maken met de wereld. Wel kan Twitter tijdens de les ingezet worden voor andere doeleinden.
Kinderen vinden school vaak maar ouderwets en saai. School is vaak ook ouderwets. Alles gebeurt nog op pen en papier. Slechts af en toe krijgen de leerlingen tijd om opdrachten op de computer te maken. Daarom is dit de kans om te laten zien dat school ook hip kan zijn.

Op de site Mijn Kind Online staat een stoomcursus Twitter voor de leerlingen. http://mijnkindonline.nl/1652/twitter-voor-kinderen.htm

Tessa van Zadelhoff geeft op haar blog enkele tips over manieren om Twitter te gebruiken in de klas.
·      Twitterverhaal/gedicht – Leerlingen krijgen een opdracht om rondom een bepaald thema een verhaal of gedicht van precies 140 tekens te maken. U kunt ook gezamenlijk een Twitterverhaal maken: iedere leerlingen voert om de beurt een tekst in van 140 tekens en de volgende leerling sluit aan op het verhaal van zijn voorganger.
·      Wie maakt het langste woord? – Via Twitter geef je een onzinwoord, bijvoorbeeld 'bikplewrtgasena'. Welke leerling twittert het langste (bestaande) woord gevormd met deze letters?
·      Woordenschat – Twitter een moeilijk woord. Welke leerling twittert het eerst de juiste betekenis?
·      Spelling – Twitter een zin met een aantal spelfouten er in. Wie twittert het eerst de gecorrigeerde zin terug?
·      Rekenen – Twitter een rekensom. Wie rekent hem het eerst uit?
·      Geschiedenis – Schrijf een tweet namens een historisch persoon. Wat zou Minister van Houten getwitterd hebben in 1874 toen zijn kinderwetje werd vastgesteld?

Het Twitteren voegt niet zozeer iets toe aan de kennis van kinderen, maar het leert ze om te gaan met internet en social media. Ook maakt het de lessen interessanter voor hen omdat er erg veel sprake is van interactie. De kinderen worden getriggerd om zo snel mogelijk een antwoord in te sturen. Het antwoord van de persoon die het snelste is, staat bovenaan de pagina.
Nadelen die kleven aan het idee om te gaan twitteren in de klas is dat er of evenveel computers als kinderen in de klas moeten staan, of elk kind moet beschikken over een smartphone. Dit is bij de meeste basisscholen en meeste leerlingen niet het geval. Ook moet er op gelet worden dat de kinderen geen misbruik maken van het feit dat ze met een computer/laptop/smartphone mogen werken. 


Door: Suzan Nuijen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten