Twitteren is een
booming sociaal medium. In maximaal 140 tekens kan je je bericht delen met de
wereld. Enkele van de grootste, meest opzienbarende gebeurtenissen van de
laatste jaren werden als eerste de wereld in geholpen door Twitter. Zo bleven
wij vorig jaar ook op de hoogte van de opstanden in Egypte met informatie van
binnenuit. Leerlingen met een basisschoolleeftijd hebben over het algemeen nog
geen wereldschokkende nieuwtjes die ze bekend kunnen maken met de wereld. Wel
kan Twitter tijdens de les ingezet worden voor andere doeleinden.
Kinderen vinden
school vaak maar ouderwets en saai. School is vaak ook ouderwets. Alles gebeurt
nog op pen en papier. Slechts af en toe krijgen de leerlingen tijd om
opdrachten op de computer te maken. Daarom is dit de kans om te laten zien dat
school ook hip kan zijn.
Op de site Mijn
Kind Online staat een stoomcursus Twitter voor de leerlingen. http://mijnkindonline.nl/1652/twitter-voor-kinderen.htm
Tessa van
Zadelhoff geeft op haar blog enkele tips over manieren om Twitter te gebruiken
in de klas.
·
Twitterverhaal/gedicht – Leerlingen krijgen een
opdracht om rondom een bepaald thema een verhaal of gedicht van precies 140
tekens te maken. U kunt ook gezamenlijk een Twitterverhaal maken: iedere
leerlingen voert om de beurt een tekst in van 140 tekens en de volgende
leerling sluit aan op het verhaal van zijn voorganger.
· Wie maakt het langste woord? –
Via Twitter geef je een onzinwoord, bijvoorbeeld 'bikplewrtgasena'. Welke
leerling twittert het langste (bestaande) woord gevormd met deze letters?
· Woordenschat – Twitter een
moeilijk woord. Welke leerling twittert het eerst de juiste betekenis?
· Spelling – Twitter een zin met
een aantal spelfouten er in. Wie twittert het eerst de gecorrigeerde zin terug?
· Rekenen – Twitter een rekensom.
Wie rekent hem het eerst uit?
· Geschiedenis – Schrijf een tweet
namens een historisch persoon. Wat zou Minister van Houten getwitterd hebben in
1874 toen zijn kinderwetje werd vastgesteld?
Het Twitteren voegt niet zozeer
iets toe aan de kennis van kinderen, maar het leert ze om te gaan met internet
en social media. Ook maakt het de lessen interessanter voor hen omdat er erg
veel sprake is van interactie. De kinderen worden getriggerd om zo snel
mogelijk een antwoord in te sturen. Het antwoord van de persoon die het snelste
is, staat bovenaan de pagina.
Nadelen die
kleven aan het idee om te gaan twitteren in de klas is dat er of evenveel
computers als kinderen in de klas moeten staan, of elk kind moet beschikken
over een smartphone. Dit is bij de meeste basisscholen en meeste leerlingen
niet het geval. Ook moet er op gelet worden dat de kinderen geen misbruik maken
van het feit dat ze met een computer/laptop/smartphone mogen werken.
Door: Suzan Nuijen
Door: Suzan Nuijen
Geen opmerkingen:
Een reactie posten