maandag 28 mei 2012

Anne Frankschool mediawijs?


De Anne Frankschool (Transwijk) is niet erg mediawijs. Slechts twee klassen beschikken over een smartboard, de rest over een krijtbord en een beamer. Via de beamer kijken de kinderen elke dag het jeugdjournaal. Dit is het enige dat met media wordt gedaan op de school (behalve uiteraard in de klassen met het smartboard). Tijdens mijn stageperiode heb ik zoveel mogelijk gebruikgemaakt van de mogelijkheden die er zijn. Ik heb verschillende lessen geïllustreerd met een filmpje of met foto’s op een powerpoint. Ik heb in ieder geval geprobeerd om de kinderen zoveel mogelijk dingen met beeld aan te bieden. Mijn ervaring is dat dit de kinderen erg aansprak.


Om de kinderen mediawijzer te maken, moeten allereerst de docenten weten welke mogelijkheden het internet heeft. Een groot deel weet dit enigszins, sommigen echter nog helemaal niet. Een advies is daarom om de docenten mediawijzer te maken. Als alle klassen straks voorzien zijn van een smartboard en een aantal computers kunnen ze dit veel beter overbrengen op de kinderen. Het jeugdjournaal dat ik met de kinderen heb gemaakt, viel helemaal in de smaak. Een tip voor mijn stagebegeleider is om vaker dit soort opdrachten te doen met de leerlingen. 


Door: Suzan Nuijen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten